L
Nieuws

Laatste jaar aanvraag leermiddelen Cognitief Talent

gepubliceerd op 6 februari 2019

 

Onderwerp: Nieuwe laatste aanvraagronde vouchers gestart

Lees het volledige artikel

Een kinderfeestje voor de hele klas

gepubliceerd op 26 november 2018

In de LECSO-nieuwsbrief van november 2018 staat het volgende artikel, wat een andere passender vorm kan bieden voor kinderfeestjes:

Lees het volledige artikel

Druk in de klas

gepubliceerd op 24 februari 2017

Druk in de Klas is een laagdrempelige gedragstherapeutische methode voor basisschoolleerkrachten (groep 3 t/m 8) die zonder training in de klas kan worden gebruikt om druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas (met en zonder diagnose ADHD) te verminderen. Wel krijgen leerkrachten online ondersteuning door gebruik van ons leerkrachtportaal en helpdesk.

Lees het volledige artikel

Onderwijs en epilepsie

gepubliceerd op 14 februari 2017

Het Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie is al jaren in heel Nederland actief met begeleiding bij het realiseren van passend onderwijs voor leerlingen met epilepsie.

Lees het volledige artikel

Leerkracht & druk gedrag

gepubliceerd op 13 februari 2017

In het kader van het passend onderwijs hebben leerkrachten in het reguliere basisonderwijs steeds vaker te maken hebben met diverse kinderen in één klas. Deze kinderen vragen ieder hun eigen, specifieke aanpak. Bij het zo goed mogelijk begeleiden van deze leerlingen is het prettig om technieken toe te kunnen passen waarvan onderzoek heeft aangetoond dat ze écht werken en welke aansluiten op de behoeften en eigenschappen van de individuele leerling. Met het Leerkracht & Druk Gedrag-project, een onderzoek naar de effectiviteit van leerkrachtstrategieën voor de aanpak van druk gedrag en/of ADHD, willen wij onderzoeken welke aanpak voor druk gedrag en/of ADHD het beste werkt bij welk kind.

Lees het volledige artikel

slimleren.nl

gepubliceerd op 13 februari 2017

Beste directeur/secretariaat,

Lees het volledige artikel

Animatiefilm Meedoen

gepubliceerd op 11 juli 2016

Alle mensen zijn verschillend, maar met elkaar vormen we één samenleving.
Het is belangrijk dat kinderen al op school leren dat iedereen anders is. En dat je van elkaar kunt leren. Want dat legt de basis voor een gezamenlijke toekomst.
In Nederland gaan steeds meer leerlingen, ook kinderen met een beperking of kinderen
die extra ondersteuning nodig hebben naar een reguliere school. Zo blijven ze betrokken
bij hun eigen gemeenschap. Maar dit gaat niet vanzelf! Dit vraagt om samenwerking en
goede ondersteuning van leerlingen, ouders en leerkrachten.
LECSO, de PO-Raad en de VO-raad hebben het initiatief genomen om in een animatiefilmpje uit te leggen waarom zij dit een goede ontwikkeling vinden. Waarom we met z'n allen nóg meer moeten samenwerken om mogelijk te maken wat kinderen het allerliefste willen: meedoen!
Het filmpje Meedoen laat de ontwikkeling zien die gaande is waarbij onderwijs, zorg en
jeugdhulp er samen voor zorgen dat kinderen zoveel als mogelijk naar een reguliere
school gaan. Meedoen is te bekijken op vimeo.

Lees het volledige artikel

Nieuwsbrief Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie

gepubliceerd op 30 maart 2015

Geachte heer, mevrouw,

De onderwijskundig begeleiders van het Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie
(LWOE) begeleiden leerlingen met epilepsie en een schoolhulpvraag in Nederland.

Om samenwerkingsverbanden te ondersteunen bij het signaleren van deze leerlingen hebben wij een checklist ontwikkeld die u kunt gebruiken. Deze checklist
is te downloaden op onze website.
Sinds de invoering van Passend Onderwijs zien wij dat steeds meer leerlingen vroegtijdig worden gesignaleerd en dat het LWOE in toenemende mate wordt ingeschakeld voor ondersteuning in de vorm van een kortdurende interventie.
Wij zijn tevreden over de wijze waarop Passend Onderwijs in de samenwerkingsverbanden steeds meer vorm krijgt en we de leerlingen met epilepsie nog eerder kunnen helpen.
Als u nog vragen heeft, kijk dan op onze website voor de gegevens van een onderwijskundig begeleider bij u in de regio. Of bekijk onze voorlichtingsfilms op het YouTubekanaal van het LWOE.


Met vriendelijke groet,
Namens alle onderwijskundig begeleiders van het LWOE

Marian Fenenga 
John van de Corput

Lees het volledige artikel

Toetsen van begrijpend lezen bij dyslectische leerlingen

gepubliceerd op 28 november 2014

Lees hier informatie over het afnemen van toetsen 'Begrijpend Lezen' bij dyslectische leerlingen.

Lees het volledige artikel